Dacă vrei să-ți dezvolți propria afacere sau simți că ai potențial să pui pe picioare un adevărat brand, trebuie ca înainte de toate să ai o companie înregistrată. Dacă deții o firmă poți lua un credit de la bancă, angaja oameni, obține finanțare și poți încheia parteneriate cu anumiți clienți și furnizori. Cu alte cuvinte, întreaga activitate se desfășoară în jurul unei entități juridice. Și, chiar dacă înființarea unei firme nu-ți garantează reușita afacerii, ai nevoie de o societate ca să devii un antreprenor veritabil. Însă, lucrurile nu sunt deloc simple, pentru că deschiderea propriu-zisă a companiei necesită multă răspundere. Iată ce trebuie să știi dacă vrei să pornești pe acest drum:
Stabilește ce tip de firmă îți dorești
Primul lucru pe care trebuie să-l iei în considerare este tipul de societate. În general, antreprenorii cu aspirații la o afacere prosperă și o dezvoltare mai rapidă optează pentru înființarea unei societăți cu răspundere limitată. Pe lângă SRL, și PFA-ul este la fel de răspândit printre cei aflați la început, fiindcă nu implică atât de multe documente. Este bine să știi că un SRL te va obliga să aștepți sfârșitul anului pentru a te bucura de profit, dar și că un PFA administrat greșit te poate lăsa fără bunurile personale. În mod clar, ambele forme juridice au avantaje și dezavantaje, așa că în funcție de activitatea pe care urmează să o desfășori, poți stabili ce ți se potrivește.
Analizează piața și concurența
Probabil, acest aspect este foarte important atunci când vine vorba despre alegerea domeniului de activitate al firmei. O societate va avea un obiect de activitate principal și mai multe obiecte secundare. Pentru a face o alegere cât mai bună, fă un studiu de piață ca să vezi câte firme activează în domeniul în care vrei să-ți dezvolți o afacere sau care sunt principalii competitori. Termene.ro îți poate fi de ajutor în acest sens, pentru că îți pune la dispoziție o bază de date cu informații juridice și financiare complete, care îți permit să faci o analiză amănunțită.
Gândește-te ce nume va avea compania ta
Chiar dacă majoritatea persoanelor care vor să-și înființeze o firmă cred că alegerea numelui reprezintă una dintre cele mai simple etape, în realitate, lucrurile sunt destul de complicate. Pentru unii antreprenori, numele reprezintă o întreagă colecție de emoții, aspirații și dorințe, în timp ce, pentru alții este doar denumirea entității care-i ajută să-și desfășoare activitatea. Indiferent ce înseamnă pentru tine, ai grijă să îți creezi un cont pe site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului și să verifici disponibilitatea numelui dorit. Află că nu trebuie să existe asemănări cu alte nume deja existente la nivel național și că, în momentul în care vei depune actele de înființare a firmei, trebuie să ai pregătite trei variante de denumiri. În plus, dacă vrei ca denumirea legală a firmei să aibă același nume sau unul cât mai apropiat de domeniul web ales pentru un site, atunci s-ar putea să faci mai multe căutări.
Decide care va fi sediul social al firmei
Cele mai citite articole
În cazul în care te-ai ocupat deja de tipul firmei, alegerea obiectului de activitate și denumirea societății, trebuie să stabilești și locul unde îți vei desfășura activitatea. În acest sens, ai la dispoziție mai multe opțiuni, dar, totul ține de ceea ce vei face. De pildă, dacă prestezi servicii de contabilitate, îți poți stabili biroul acasă sau într-o clădire închiriată. Pentru folosirea propriei locuințe ca sediu social vei avea nevoie de un contract de comodat, iar, dacă vorbim de un apartament, și de acordul vecinilor. Dacă vei închiria un spațiu, trebuie să închei cu proprietarul un contract în acest sens.
Pregătește documentele pentru înregistrarea fiscală
La noi în țară, birocrația se poate dovedi, adesea, istovitoare. Înainte de a-ți înființa o firmă, verifică exact de ce documente ai nevoie. Dacă vorbim de un SRL, vei avea nevoie de specimen de semnătură, act constitutiv, declarații pe propria răspundere, copia documentului de identitate, dovada depunerii capitalului social, contractul pentru sediul social, rezervarea denumirii firmei sau dovada plății tarifelor legale. În funcție de situație, acestor documente li se mai pot adăuga și alte tipuri de acte, cum ar fi acordul pentru utilizarea denumirii sau declarația pe propria răspundere a unui cetățean străin.
Pentru înființarea unui PFA, dosarul tău va trebui să includă cererea de rezervare a numelui firmei, declarații pe propria răspundere, copie după actul de identitate, specimenul de semnătură ori înscrisul care atestă dreptul de folosință al spațiului în care se va desfășura activitatea.
De regulă, o firmă poate fi înființată în doar câteva zile, însă, este necesar să știi cu precizie ce îți dorești să faci, înainte să depui actele la autoritățile competente. Chiar dacă deschiderea unei societăți comerciale vine la pachet cu o mulțime de responsabilități, acesta reprezintă cel mai bun mod de a începe o afacere de succes.