Diverse

Ce se întâmplă dacă în loc de anvelope de vară, în sezonul cald şoferii circulă cu anvelope de iarnă?

Legislaţia din România este foarte dură şi drastică în ceea ce priveşte folosirea unui set de anvelope de vară  iarna, şoferii care comt aceasta imprudenţă fiind sancţionaţi contravenţional. Însă, legea nu spune nimic despre circularea cu anvelope de iarnă, vara. Şi aici nu este vorba despre anvelopele all-season, ce pot fi folosite în orice anotimp, ci doar despre anvelopele de iarnă, care sunt special proiectate pentru condiţiile grele din anotimpul rece.

Concret, şoferii care nu îşi dotează corespunzător maşină pentru condiţii de iarnă atunci când circulă pe şoselele pline de gheaţă, polei sau zăpadă, pot primi amenzi şi pe lângă aceste amenzi, îşi pun viaţa în pericol pentru că pierd aderența, nu pot frâna la timp şi mai mult, pot produce accidente.

Ce se întâmplă vară, dacă maşina are anvelope de iarnă?

La această întrebare, mulţi şoferi, experimentaţi sau începători ar răspunde “nimic”. Însă răspunsul nu este tocmai corect pentru ca setul de anvelope de iarnă cu care aceştia circulă tot anul se va uza prematur. Specialiştii susţin că autorităţile ar trebui să schimbe legislaţia în acest sens, în scopul păstrării siguranţei rutiere. Concret, ar trebui ca şi vara, autoturismele să fie echipate şi “încălţate” în mod corespunzător cu pneuri de vară, nu numai iarna.

Anvelopele de iarnă sunt obligatorii din cauză că în acest anotimp carosabilul este acoperit de gheaţă, zăpadă şi polei, însă vara ce factori se pot lua în calcul? Anvelopele de iarnă folosite vara reprezintă un pericol la fel de mare ca şi anvelopele de vară folosite iarnă din mai multe motive:

·                pneurile de vară şi de iarnă sunt compuse din materiale diferite, menite să facă faţă unor condiţii diferite de temperatură;

Cele mai citite articole

·                anvelopa de vară are trăsături diferite de anvelopă de iarnă, fiind realizată din materiale care se întăresc la temperaturi joase şi se înmoaie la temperaturi înalte, ceea ce duce la scăderea aderentei şi puterii de frânare dacă sunt folosite în anotimpul greşit, iar acelaşi lucru este valabil şi vice-versa, pentru anvelopele de iarnă;

·                anvelopele de iarnă au profil format din blocuri mari şi distanţe, special gândite să obţină aderenta pe suprafeţe acoperite de polei, zăpadă şi gheaţă, în timp ce anvelopele de vară au un profil gândit pentru asfalt uscat şi ploaie, pentru că evacuează apă mai bine, blocurile sunt mai apropiate şi oferă o frânare mai bună pe asfalt uscat;

·                anvelopele de vară au blocuri care se autoblocheaza şi oferă o aderenta excelenta atunci când asfaltul este curat şi uscat, comparativ cu anvelopele de iarnă;

·                dacă şoferii aleg să circule vara cu anvelope de iarnă, la drum întins şi la suprafeţe mari, anvelopa va avea o temperatură înaltă, va deveni rigidă, nefiind concepută să reziste la astfel de temperaturi, iar rigidizarea va scădea performanța anvelopei în caz de frânare violenta.

În concluzie, a circula cu anvelope de iarna, vară, nu reprezintă chiar cea mai bună, sigură şi economică soluţie pe care o pot găsi conducătorii auto.

Cele mai citite articole